lunes, 29 de agosto de 2011

Los crímenes del doctor Mabuse (1960)

Fritz Lang va remugar tant com va voler quan el productor Artur Brauner li va demanar una nova pel·lícula dedicada a Mabuse. Ja n'havia dirigit dues, una l'any 1922 i una altre el 1933. Així ho explica el mateix Fritz Lang. Sembla ser que Brauner li va dir: "Miri, no sé si vostè ho sap, però he comprat els drets de Mabuse a la vídua de Norbert Jacques i m'agradaria fer una altra vegada El testamento del doctor Mabuse". Li vaig dir: "Doncs faci-la vostè mateix. Jo no la penso fer. No faig versions noves de les meves pel·lícules". Llavors em digué: "I no podria fer un nou Mabuse?" Vaig contestar-li: "Miri, per a mi aquest fill de puta ja és ben mort i enterrat". Malgrat tot em va convèncer i se m'acudí la idea de que potser fóra interessant presentar un criminal com aquell vint o trenta anys després, amb les noves possibilitats que ofereix la tècnica i, d'aquesta manera, crear una cosa nova mitjançant la qual poder dir el què penso sobre el nostre temps: el perill de que la nostra civilització esclati feta miques i que al damunt dels seus fonaments s'hi basteixi un imperi del crim".

La pel·lícula, la darrera que dirigí Fritz Lang, és magnífica. Es mou entre una manera de fer molt antiga (subratllada encara més per l'ajustada producció de Brauner) i per unes idees prou modernes sobre l'ús de la tecnologia. Tot això emmarcat en uns decorats de pega absolutament fascinants, com ara el despatx del professor Cornelius o els críptics soterranis de l'hotel Luxor. Cal destacar un repartiment amb actors de presència tan notable com Wolfgang Preiss, Gert Fröbe o Howard Vernon. I, és clar, un protagonista fascinantment inepte com Peter van Eyck.

Los crímenes del doctor Mabuse estava pensada per competir amb els krimis, aquelles pel·lícules basades en novel·les d'Edgar Wallace que van tenir un èxit tan formidable a Alemanya. Mabuse se'n va sortir prou bé, de manera que Artur Brauner va produir cinc seqüeles en quatre anys.

No hay comentarios:

Publicar un comentario